Del 1 Introduktion

 

Varmt välkommen till SMART Studying

Du har precis tagit det första steget mot mer effektiva studier! Det här är  första delen av kursen åtta delar.Den här kursen är bra för alla, men den är extra bra för dig som har svårigheter med organisering och uppmärksamhet. Kanske har du ADHD, koncentrationssvårigheter eller så är du bara i behov av mer struktur i din vardag. Oavsett vad så kommer du uppnå en märkbar förändring i dina studier och ditt liv med SMART Studying. 

 

I del 1 får du en introduktion till kursen och vi berättar hur du får ut så mycket som möjligt av programmet.

Målet med SMART Studying är att du ska få in rutiner för att organisera och strukturera din vardag.

Vi kommer också förklara hur du optimerar din organisation och uppmärksamhet.

 

 

Du kommer arbeta med varje del i programmet under en till två veckor. När du är klar med en del ger vi dig tillgång till nästa del.

  Den här veckan kommer vi jobba med del ett och och del två. 

 

Så når du dina mål med SMART Studying


Varje vecka kommer du få en teoridel till kursen. Du arbetar sedan praktiskt med teorin genom att göra olika övningar. För att få ut det mesta av kursen bör du ägna minst 30 minuter åt att komma igång med varje ny del och det bästa är om du arbetar med de tillhörande övningarna inom ett par dagar. Den tid och det engagemang du investerar i den här kursen kommer du få tillbaka som utdelning i form av ett friare liv med mer kontroll.

Vinn mer tid till det du vill göra!

Om kursen- sju steg mot en organiserad tillvaro

 Kursen innehåller sju olika delar. Den första kan du göra klart redan idag! Under varje textdel kommer du arbeta med mindre uppgifter och sedan får du en hemläxa i slutet av varje del. Ju mer du arbetar aktivt med materialet, desto mer kommer du få ut av kursen. Vi kommer stötta dig under hela tiden du går programmet. Fråga alltid om du undrar över något. Vi finns här för att stötta dig!

Applikationer

Under programmets gång kommer du få prova olika applikationer och tekniker för att få struktur på liv och studier.Vissa applikationer kommer följa med under hela kursens gång, till exempel kalender och listapplikationer. Det är sedan upp till dig att bestämma vilka applikationer som passar dig och som du vill använda i ditt liv.

 

 

Kom igång-Ladda ner Telegram


Appen Telegram tillåter dig att skicka krypterade meddelanden till din psykolog. Det är viktigt för oss att du känner dig trygg när du kontaktar oss. Vi har tystnadsplikt och raderar chathistoriken regelbundet. För att komma igång, börja med att ladda hem appen Här kan du ladda hem Telegram till din iphone eller Androidtelefon.

 

 

iOS

Android

Steg 2- Ta kontakt med din psykolog

Börja med att skicka oss ett meddelande så din psykolog vet att du har kommit igång med programmet ,gå till http://telegram.me/psychologists.Din psykolog kommer svara när du skickar meddelanden till @psychologists. Här är ett exempel på vad du kan skriva.Hej! Jag har just börjat med SMART Studying Jag hoppas att du kan finnas där för att stötta mig under tiden jag går programmet.

 

Första Hemläxan!

Första hemläxan går ut på att skriva ner vilka mål du har med det här programmet.

Att sätta mål är en strategi som hjälper oss att tänka långsiktigt och leva ett bättre liv.

Vilka mål du väljer bestämmer du själv. Det viktiga är att det är dina mål.

 

 

Exempel på mål kan vara:

  • Stressa mindre genom ökad struktur
  • Få mer tid över till vänner och familj
  • Lära mig använda min smartphone för organisering.
  • Sluta skjuta upp saker!
  • Lära mig att använda “Att göra listor”
  • Hitta ett fungerande system för påminnelser

Uppgift 1

Följ vår länk och ladda hem vårt arbetsblad.

Du kan ladda hem arbetsbladen som word-dokument och skriva i dem direkt eller spara filen som PDF och sedan skriva ut den och skriva ner med en penna. Senare i delen kommer du arbeta vidare med fler övningar från dokumentet.

  • Ladda hem dokumentet och skriv på datorn eller skriv ut och använd en penna.
  • Skriv ner fyra mål som du har med programmet och om målen är långsiktiga eller kortsiktiga
  • Skriv sedan ned hur du själv i framtiden kommer bli hjälpt av att nå dessa mål

Snyggt jobbat! Spara ditt dokument/ papper över dina mål och skicka dem till din psykolog via telegram så får du feedback.

På följande sida kommer några kunskapsfrågor.

1. Vem är den här kursen till för?

 a) Bara den som har ADHD

 b) Vem som helst

 c) Den som har problem med uppmärksamhet och organisering av sina studier

2. Vad är den viktigaste faktorn som påverkar hur bra det kommer gå med kursen?

 a) Hur mycket tid jag lägger ned på kursen

 b) Hur stora svårigheter jag har med organisering och uppmärksamhet

 c) Hur duktig jag är på teknik

3. Vad är vårt viktigaste mål med den här kursen?

 a) Att lära ut ny teknik

 b) Att hjälpa dig få en fungerande rutin för att organisera din vardag och ge dig verktyg för att förbättra din uppmärksamhet

 c) Att lära dig använda en smartphone

Rätt svar: 

1:c
2:b
3:b

Jättebra jobbat med att fylla i hemuppgifterna och dina egna mål.